Elektroautomobilita - budúcnosť alebo slepá ulička?
Elektroautomobilita - budúcnosť alebo slepá ulička?
Väčšina z nás už určite počula o tom, že automobily jazdia nielen na benzín, naftu, ale tiež na LPG (skvapalnený ropný plyn), CNG (stlačený zemný plyn), vodík a elektrinu. A práve poslednému spomenutému alternatívnemu pohonu, teda elektrine sa budeme venovať v dnešnom článku.
Výhody elektromobilov
Začnime asi pri tom najdôležitejšom, a to je bezemisná prevádzka a náklady na prevádzku. Elektrické automobily nevypúšťajú do ovzdušia žiadne emisie, čo je určite plus. Otázka ich ekologickosti tak spočíva hlavne vo výrobe a životnosti batérií. Na batériách závisí dojazd, kedy dojazd bežných moderných elektromobilov dosahuje tabuľkových hodnôt cca 500 km a o elektroaute sa tak dá aktuálne uvažovať už ako o plnohodnotnej náhrade za bežný automobil. Výhodou, ale aj trochu nevýhodou je tichý chod motora, kedy elektroauto nevydáva klasický zvuk ako bežné auto, ale vyznačuje sa veľmi tichou prevádzkou. Z toho dôvodu sa do väčšiny elektroáut pridávajú reproduktory, ktoré v mestských rýchlostiach simulujú zvuk spaľovacieho motora z dôvodu bezpečnosti chodcov apod. Pretože auto na elektrinu nemá spaľovací motor, ale väčšinou len dva elektromotory umiestené pri kolesách. Vzniká tak v motorovom priestore ďalšie miesto pre batožinu alebo dobíjacie káble. Elektromotory sa následne vyznačujú lineárnym chodom a dostupnosťou najvyššieho točivého momentu v celom spektre otáčok. Rôznych výhod nájdeme určite mnoho, je potrebné bezpochyby spomenúť aj nulové diaľničné poplatky v ČR a lacnejšie parkovanie.
Pokiaľ si zaobstaráte elektromobil môžete si u svojho dodávateľa elektriny zaistiť výhodnejšie tarify, a tak sa dobíjanie stáva pomerne lacnou záležitosťou, kedy vás kilometer jazdy môže vyjsť napríklad iba na 2 centy.
A nájdu sa aj nevýhody?
Nejaké nevýhody sa určite nájdu, predovšetkým sa jedná o dojazd, cenu a nekomfortné nabíjanie. Dojazd sa môže pomerne významne skracovať najmä v závislosti na: teplote, používaných dodatočných spotrebičoch ako je napr. vyhrievanie rôznych prvkov v aute, dobíjanie elektrozariadení v kabíne, klimatizácia atď. Ďalej je vždy v hre účinnosť rekuperácie od bŕzd a zaťaženie vozu. Na prevádzku elektroauta je v podstate nutnosť mať dostatočné možnosti k nabíjaniu, ideálny stav je, keď máte možnosť nabíjať doma cez noc alebo trebárs v práci. Šetrné dobíjanie zo zásuvky alebo wallboxu trvá približne 8 hodín. Dobíjanie na verejných staniciach je potom spojené so starostlivým plánovaním zastávok a orientáciou v rôznych systémoch rôznych poskytovateľov nabíjacích stojanov a ich aplikáciách. Veľkou neznámou stále zostáva životnosť batérií, kedy zlí jazykový tvrdia, že výmena batérií bude nutná trebárs v horizonte okolo piatich rokov prevádzky a navyše je veľmi nákladná. Proti tomuto názoru však hovoria skúsenosti zo zahraničia, pretože niektoré autá jazdia pokojne aj 8 rokov ďalej bez výmeny a zásadnej straty kapacity batérie. Najväčšou brzdou, ktorá bráni masívnemu rozvoju elektromobility je pravdepodobne vysoká cena pri zaobstarávaní elektromobilov, ktorá by však mala postupne skôr klesať a elektromobily sa tak stanú dostupné aj pre bežných zákazníkov.
Na záver snáď môžeme povedať, že aktuálna vysoká cena pri kúpe elektromobilov a ich špecifickosť pri prevádzke je zatiaľ skôr pre nadšencov. Dnešná doba, ale alternatívnym pohonom praje a dúfajúc tak budeme svedkovia, čo najväčšieho boja medzi starými a modernými druhmi pohonov, z ktorých budeme profitovať hlavne my, zákazníci. Pokiaľ si správny fanúšik určite sa pozri na našu ponuku tričiek s elektroautami.